2021. szeptember 26., vasárnap

Stephen King Hasznos holmik

 

Stephen King nagy kedvencem. Viszonylag korán kezdtem el olvasni és ezzel egy időben gyűjteni is a könyveit. Nem titkolt vágyam, hogy egy szép napon az összes könyve a polcomon fog sorakozni. Idén januárban gondoltam egy bátrat és elhatároztam, hogy az összes magyarul megjelent könyvét elolvasom. Első körben a már itthon meglévőekkel kezdtem. A Hasznos holmik minimum tíz éve várja, hogy elolvassam...nagyon itt volt már az ideje.


"Hozta isten, vitte ördög."


Castle Rock csöndes kisváros, izgalmas esemény, ha új boltja nyílik. Leland Gaund üzletpolitikája fölöttébb szokatlan és megnyerő – hasznos-haszontalan portékájáért épp csak annyit kér mindenkitől, amennyi kinek-kinek pénztárcájában lapul. Potom pénzért vesznek át a városlakók gyönyörű lámpaernyőt, remek horgászbotot, csodatevő talizmánt, kincskereső könyvet, Elvis Presley napszemüvegét – mindenki azt, ami régóta szíve vágya. Igaz, az alkuban benne foglaltatik mindahányszor, hogy a boldog vevőnek még valami apró, játékos csínyt is el kell követnie. Alan Pangborn seriffnek viszont nem jut ideje, hogy személyesen üdvözölje a város új boltosát. Egy különös ügyben kell nyomoznia: a félbolond Nettie Cobb és a sárkánylelkű Wilma Jerzyck bárddal-böllérkéssel lemészárolja egymást, nem sokkal a Hasznos Holmik megnyitása után. Pangborn seriff nem sejti, hogy ki uszította egymásra a két asszonyt, de valami azt súgja neki: történnek még Castle Rockban furcsa dolgok…


"Akkor ugrik az ember, ha Mr. Gaunt azt mondja, itt az árok."



Még soha életemben nem olvastam ilyen rossz fordítást. Az első pár oldal után azt gondoltam, ez a történet az 1900-as években fog játszódni. Nagyon nehezen rázódtam ezért bele a történetben. Ha valaki még nem olvasott az írótól akkor nem ajánlom, hogy ez legyen az első.

Nekem ez a könyv, hozta az összes kötelező elemet, amit már megszoktam és szeretek Kingtől. Ez már a nagyon sokadik történet, amely Castle Rock-ban játszódik. Én szerettem ezt a kisvárosi hangulatot. Szeretem, hogy mindenkit nagyon alaposan megismerhetünk. Ismerjuk az utcákat, a boltokat, az embereket. Ha becsuktam a szemem fel tudtam idézni a leggyorsabb útvonalat Polly házáig. Én szeretem ezt a kisvárosi hangulatot. Talán mert én is ott élek. Tudom, milyen érzés az amikor mindenki tud mindenkiről mindent.

Ami kicsit szerintem sok volt, az a vásárlós rész. X Y bemegy a boltba megveszi álmai holmiját és cserépe egy apró csínnyel fizet. Az első 4-5 alkalom még érdekes volt, de a huszadik után már nagyon vártam, hogy történjen valami.

Aztán történt is...Nettie és Wilma akciója azért nem volt semmi. Sikerült a történetet végre kibillenteni. Innentől már végig volt valami bizarr feszültség a szereplők között. Ennek hála már a borzalmas fordítás sem zavart annyira.

Természetesen nem maradhatott el a katarzis. Amikor már mindenki megőrül, ott már nem tudtam letenni. Érdekes mi minden lakozik / lakozhat a felszín alatt.

Amit kicsit hiányoltam, hogy Mr. Gaund-ról nem tudtunk meg semmit. Pedig engem nagyon érdekelt volna, hogy mióta árulja a portékáit és kicsoda ő valójában.


"Az emberek a lelkükkel vannak elfoglalva. Abból visz is el ő szép számmal, ha majd elfüstöl a városból!"

Összeségében szerintem ez is egy jó King könyv. Bár az igaz, hogy nem került be a TOP 10-be.

Olvasás után tudtam meg, hogy film is készült belőle, amit majd egy távoli jövőben szeretnék megnézni.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Pál Ferenc: Ami igazán számít

Annyi infom volt régen Pál Feriről, hogy pap és mentálhigiénés szakember. Nekem önmagában már ez a két dolog is ellentmond, így nem mondhatn...